Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Reply to this topicStart new topic
Groene buien, Algemeen weernieuws
jan van ooijen
plaatsen Jul 24 2010, 08:22
Bericht #1

Advanced Member

Groep: Moderator
Sinds: 10-June 07
Van: Zaltbommel
Gebruiker Nr.: 1.199

Groene buien

’t Is alweer meer dan een week geleden. Binnen vijf dagen tijd kwam het drie keer regionaal tot noodweer. De nadruk lag daarbij veelal op het oosten en zuidoosten van het land. Op sommige plekken werden de zware onweersbuien voorafgegaan door een opvallende groene lucht. Vandaag meer over die opvallende verkleuring die bij extreem onweer soms optreedt.

Het bewijs
Niet al te lang geleden moest het wetenschappelijke bewijs voor het bestaan van ‘groene onweersbuien’ nog worden geleverd. Veel mensen, zowel meteorologen als niet-meteorologen, hadden (en hebben) een dergelijke verkleuring van de lucht voorafgaand aan het uitbreken van noodweer wel eens gezien. Anderen, waaronder zelfs sommige meteorologen, niet. Vooral onder deze laatste groep waren sceptici te vinden die het voorkomen van zulke groene verkleuringen betwijfelden.

Onderzoek door de Universiteit van Oklahoma leverde midden jaren ’90 uiteindelijk het wetenschappelijke bewijs. Oklahoma, is één van de staten gelegen in de zogeheten ‘Tornado Alley’, een gebied in de VS waar in de late lente en zomer met regelmaat zeer zware onweersbuien voorkomen. Voor velen was de uitkomst dat ‘groene onweersbuien’ voorkwamen natuurlijk geen verrassing. Als je het een keer, of misschien wel vaker, hebt gezien, weet je het zeker. De grote vraag is echter natuurlijk hoe dit fenomeen ontstaat.

Onwaarschijnlijk
Uit de studie in de jaren ’90 – tot nu toe het enige grootschalige wetenschappelijke onderzoek naar dit fenomeen - bleek in ieder geval dat een aantal theorieën naar de prullenbak verwezen konden worden, of onwaarschijnlijk zijn. Een voorbeeld daarvan is de theorie dat het groene schijnsel te maken heeft met de reflectie van licht door hagelstenen in de buienwolk. De metingen in het onderzoek ondersteunden deze hypothesis in het geheel niet. De ‘hagel-theorie’ wordt op dit moment op verschillende populaire weblogs op het internet nog genoemd als oorzaak van het groene schijnsel, maar daar is totaal geen bewijs voor.

De theorie van Bohren
Op basis van de onderzoeksresultaten is er één theorie het waarschijnlijkst, de hypothesis van Bohren. Bohren’s theorie gaat er vanuit dat gebroken rood (avond)zonlicht in combinatie met de filtering ervan door de van nature blauw gekleurde waterdeeltjes in buienwolken het groene schijnsel veroorzaakt. De studie door de universiteit van Oklahoma geeft aan dat dit onder zeer specifieke omstandigheden (waarbij vele kleine fysische kenmerken van de wolk samenvallen) inderdaad mogelijk is.

Eén ding is zeker
Kortom, honderd procent zekerheid over hoe de groene verkleuring voorafgaand aan sommige extreme buien ontstaat, is er niet. Hoe graag ook we sluitende verklaringen willen hebben voor verschijnselen, niet altijd lukt het om ze te vinden. Tegelijkertijd maken dat soort nog altijd moeilijk grijpbare aspecten het weer juist wel extra spannend en interessant. Eén ding is trouwens wèl zeker: als je een zo’n groene lucht ziet als hieronder dan kan je maar beter gaan schuilen.

Hierboven staat een timelapse van het noodweer op 14 juli jongstleden te Doetinchem waar de groene lucht ook te zien was. Let naast het groene schijnsel ook op de overtrekkende rolwolk. Warme lucht wordt aan de bovenkant van de rolwolk de bui ingezogen, terwijl aan de onderkant de koude lucht de bui uitstroomt. De uitstroom van koude lucht wordt aan de grond gevoeld in de vorm van windstoten.

Bronnen: website University of Oklahoma, website Harvard University, Meteo Consult

--------------------
Go to the top of the page

+Quote Post
Tyshane
plaatsen Jul 24 2010, 08:28
Bericht #2

Donders & bliksems!

Groep: Members
Sinds: 25-May 09
Van: Noordoost Veluwe
Gebruiker Nr.: 3.134

Interessant stukje tekst over de toch wel bekende groene buien. Toch jammer dat het niet lukt om een wetenschappelijke conclusie te kunnen verbinden aan het ontstaan van de groene kleur. Hoe dan ook, prachtig en lekker dreigend!

--------------------
"Rijkdom is niet het vermeerderen van vermogen, maar het verminderen van hebzucht..."

+Quote Post
EricSmullie
plaatsen Jul 24 2010, 09:42
Bericht #3

Member
**

Sinds: 8-January 10
Van: Roermond
Gebruiker Nr.: 4.318

Prachtig en zeer indrukwekkend filmpje en bui !!!!

+Quote Post
chiel
plaatsen Jul 24 2010, 09:54
Bericht #4

Advanced Member

Sinds: 29-May 08
Van: Deventer
Gebruiker Nr.: 2.144

Blijft een indrukwekkend verschijnsel. Heb eigenlijk altijd al aangenomen dat er dan hagel in de lucht zat, inderdaad door reflectie of iets dergelijks. Maar dat hoeft het dus niet eens te zijn..

Lekker filmpje ook trouwens smile.gif

+Quote Post
mroffica
plaatsen Jul 24 2010, 09:58
Bericht #5

Advanced Member

Sinds: 6-August 08
Van: ommen/almelo
Gebruiker Nr.: 2.627

leuk filmpje en interessant stukje. zo groen heb ik ze nog nooit gezien wel heel geel hoe kan dat dan?

--------------------
als het regent in september valt de kerst in december

+Quote Post
henk55
plaatsen Jul 24 2010, 11:47
Bericht #6

Advanced Member

Sinds: 23-October 09
Van: zwolle
Gebruiker Nr.: 3.867

Het was 1997, rond deze datum ( 23/24-07), heb ik een bizar groene lucht op zien komen vanuit het westen.
We waren op een verjaardagsfeest op het platteland en daardoor hadden we een schitterend uitzicht o.a. op het westen.
Er werd die avond zwaar onweer verwacht, nou dat hebben we gekregen, vanuit het westen werd de lucht steeds dreigender, de kleuren licht grijs gingen over naar zeer donker grijs/staalblauw, de wolken leken wel te kolken, terwijl de onweers aktiviteiten van uit het westen steeds meer toe namen kregen de wolken een steeds dreigender groenere kleur, onwerkelijk beangstigend en mooi tegelijk, iedereen keek verontrust naar het spectakel wat zich boven ons hoofd afspeelde, ik kneep hem als een oude dief want ik had de avond ervoor thuis de video Twister gekeken.
Het duurde niet lang of de eerste mega druppen vielen uit de wolken, gevolgd door een helse stortbui met veel bliksem en gedonder, het zicht was nog geen 10 mtr. èèn groot water gordijn smakte uit de hemel.
Het stotregenen duurde een minuut of 5 en ging toen over op normaal regen wat na een 15 min. ophield.
De bui trok verder naar het oosten, de lucht klaarde op en na een kwartier verscheen de eerste hemels blauwe plekken alweer aan de lucht.
Iedereen was opgelucht, en we hebben verder een plezierige verjaardag kunnen vieren.
Maar zo'n beleving vergeet je nooit meer.

+Quote Post
heetenoverijssel
plaatsen Jul 24 2010, 12:13
Bericht #7

Advanced Member

Sinds: 29-August 09
Van: Heeten
Gebruiker Nr.: 3.811

het blijft een raar verhaal, groene wolken. ik neem aan dat het ook iets met de reflectie van de regen te maken heeft, aangezien ik nog nooit groene wolken heb gezien waar geen regen uit kwam.
ik baal (helemaal nu ik de timelapse heb gezien) dat ik niet in het oosten was die dag..
Toch een interresant stukje, thanks jan smile.gif

+Quote Post
T-inus
plaatsen Jul 24 2010, 13:53
Bericht #8

Advanced Member

Sinds: 21-August 09
Van: Budel (tussen Eindhoven en Weert)
Gebruiker Nr.: 3.774

Mooi dreigend zo'n groene lucht, dat was hier 14 Juli ook goed te zien!

--------------------

+Quote Post
bees
plaatsen Jul 24 2010, 20:13
Bericht #9

Member
**

Sinds: 24-February 10
Gebruiker Nr.: 4.709

Heel toevallig vroeg ik mij gister nog af hoe die verkleuring ontstond. Ik zat wat omhoog te loeren naar wat prachtige wolken en moest er ineens aan denken.

Zelf had ik al een theorie ontwikkeld maar die blijkt dus niet juist.
Ik dacht dat het te maken had met de brekingsindex van licht in lucht bij verschillende temperaturen en of vochtigheidsgraden.

+Quote Post
m.reenalda
plaatsen Jul 24 2010, 22:12
Bericht #10

Advanced Member

Sinds: 26-July 06
Van: gaanderen
Gebruiker Nr.: 148

wat een pracht filmpje.

+Quote Post
Buitie
plaatsen Jul 25 2010, 07:09
Bericht #11

Advanced Member

Sinds: 18-August 08
Van: Coevorden
Gebruiker Nr.: 2.697

Hier nog een stuk over groene lucht, verklaard vanuit een andere invals hoek,
die ook andere kleuren verklaard:
http://members.chello.nl/j.baartse/wolkena.../woorden_g.html

+Quote Post
Svennovich
plaatsen Jul 25 2010, 08:46
Bericht #12

Stormchaser

Sinds: 3-September 08
Van: Spijkenisse (Zuid-Holland)
Gebruiker Nr.: 2.741

hagel hagel, nu een weekje of meer, na die leuke buien met groene lucht, kom je erachter dat het niks met hagel te maken heeft..

--------------------

Chaseseason: 2009-2010 Memorabel days: 25-26'th of May, 21'th of July, 20'th of August
Chaseseason: 2010-2011 Memorabel days: 10'th of June, 12'th of July

Flew on: PH-HSW|PH-HZC|

+Quote Post
jan van ooijen
plaatsen Jul 25 2010, 08:56
Bericht #13

Advanced Member

Groep: Moderator
Sinds: 10-June 07
Van: Zaltbommel
Gebruiker Nr.: 1.199

QUOTE(Svenn @ Jul 25 2010, 10:46) *
hagel hagel, nu een weekje of meer, na die leuke buien met groene lucht, kom je erachter dat het niks met hagel te maken heeft..

Er is niets uitgewezen en het zijn theorieën, dus om nu vol op te roepen dat er niets mee te maken heeft is een beetje onzin

--------------------

+Quote Post
anirnith
plaatsen Jul 25 2010, 09:32
Bericht #14

Advanced Member

Sinds: 9-June 09
Van: groningen
Gebruiker Nr.: 3.360

ik heb een paar jaar geleden ook eens van die groene wolken gezien...olijfgroen waren ze en het zag er heel erg dreigend uit... ik was stomverbaasd want als er onweer in de lucht zit vind ik de kleuren van de natuur er altijd "groener" uitzien maar een echt groene lucht had ik nog nooit echt gezien...
er kwam me ook een storm uit voort... niet te zuinig!

--------------------
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Annamarie

+Quote Post
Svennovich
plaatsen Jul 25 2010, 10:08
Bericht #15

Stormchaser

Sinds: 3-September 08
Van: Spijkenisse (Zuid-Holland)
Gebruiker Nr.: 2.741

QUOTE(jan van ooijen @ Jul 25 2010, 10:56) *
Er is niets uitgewezen en het zijn theorieën, dus om nu vol op te roepen dat er niets mee te maken heeft is een beetje onzin

Een voorbeeld daarvan is de theorie dat het groene schijnsel te maken heeft met de reflectie van licht door hagelstenen in de buienwolk. De metingen in het onderzoek ondersteunden deze hypothesis in het geheel niet. De ‘hagel-theorie’ wordt op dit moment op verschillende populaire weblogs op het internet nog genoemd als oorzaak van het groene schijnsel, maar daar is totaal geen bewijs voor.

Lijkt me pretty abvious dus wink.gif

--------------------

Chaseseason: 2009-2010 Memorabel days: 25-26'th of May, 21'th of July, 20'th of August
Chaseseason: 2010-2011 Memorabel days: 10'th of June, 12'th of July

Flew on: PH-HSW|PH-HZC|

+Quote Post
Imrich
plaatsen Jul 25 2010, 10:29
Bericht #16

Advanced Member

Sinds: 1-February 08
Van: Deventer Overijssel
Gebruiker Nr.: 2.025

Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de hoek waarin het zonlicht de wolk binnen treed. Zeg maar het zelfde als en wolk die door de zon beschenen wit is en als je tegen de zon in kijkt zwart lijkt.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

RSS Print Versie Actuele tijd: 3rd September 2010 - 15:36